> Latviski > English > Русски

 

Ziemas sezona

Autoceļu ziemas uzturēšanas sezona sākas 1. novembrī un ilgst līdz 31. martam, bet, atkarībā no laika apstākļiem, šis periods var tikt pagarināts. 

Sākot no 1.novembra, darbu uzsāk LAU diennakts ziemas dienesta dežuranti, kuri kontrolē valsts autoceļu stāvokli, izmantojot tiešos novērojumus, veicot apsekošanu, sekojot līdzi laika ziņām, informācijai no vairāk nekā 50 meteostacijām, kas izvietotas uz Latvijas galvenajiem autoceļiem, no Satiksmes informācijas centra, kuri saņem informāciju no autoceļu lietotājiem, kā arī no dienestiem (Valsts policija, Valsts ugundzēsības un glābšanas dienesta u.c.). 

Ziemas sezonā kompleksās ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.224 „Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”.

Galvenie ziemas sezonas darbi: 

  • autoceļu seguma apstrāde ar pretapledojuma materiālu;
  • autoceļu un laukumu attīrīšana no sniega un sniega aizvešana;
  • autoceļu operatīvā kopšana.

Infografika par LAU gatavību ziemas sezonai .pdf un .jpg formātā

Uzturēšanas klases

Valsts autoceļi ir sadalīti piecās ziemas uzturēšanas klasēs – A, A1, B, C un D atkarībā no ceļu klasifikācijas, satiksmes intensitātes, seguma tipa, tehniskā stāvokļa, plānotā (pieejamā) finansējuma un sociālekonomiskās nozīmes. 

Autoceļa raksturojumu un vizualizāciju pastāvīgos un mainīgos laika apstākļos var aplūkot šeit

Darbu izpildes laiki atbilstoši autoceļu uzturēšanas klasei:

Uzturēšanas klase

A

A1

B

C

Diennakts laiks, kurā jānodrošina attiecīgie braukšanas apstākļi

6-22

6-20

6-18

6-18

Laiks autoceļa brauktuves attīrīšanai no sniega*

3 h

4 h

6 h

18 h

Laiks autoceļa brauktuves kaisīšanai ar pretslīdes materiālu

3 h

4 h

6 h

Netiek normēts

Laiks rievu izveidošanai sasalušā vai piebrauktā sniegā uz autoceļu brauktuves**

-

-

6 h

Netiek normēts

*Laiku autoceļu brauktuves attīrīšanai no sniega skaita no brīža, kad sniegs beidzis snigt, līdz brīdim, kad autoceļu brauktuve attīrīta no sniega.

**Laiku autoceļa brauktuves kaisīšanai ar pretslīdes materiālu un rievu izveidošanai sasalušā vai piebrauktā sniegā uz autoceļa brauktuves skaita no brīža, kad konstatēta apledojuma izveidošanās, līdz brīdim, kad attiecīgie darbi izpildīti.

Biežāk uzdotie jautājumi par ziemas dienesta darba organizāciju 

Braukšanas apstākļu karte uz autoceļiem pieejama Latvijas valsts ceļi mājaslapā

Infografika par valsts autoceļu uzturēšanas klasēm 2015./2016.gada ziemas sezonā .pdf.jpg formātā

Svarīgi:

   • Mainīgos un ārkārtējos laika apstākļos valsts autoceļu uzturēšana ziemā tiek veikta prioritārā kārtībā, ņemot vērā autoceļa tautsaimniecisko nozīmi un uzturētāja reālās iespējas.

   • Ārkārtēji laika apstākļi ziemas sezonā ir tad, kad nepārtraukti snigušā sniega kārtas biezums 4 stundās pārsniedz 10 cm (intensīva snigšana), ja intensīva snigšana turpinās nepārtraukti ilgāk par 6 stundām vai ar pārtraukumiem ilgāk par 12 stundām, vai atkala, vai lietus vairākas reizes diennaktī uz sasalušas brauktuves izveido apledojumu, vai vēja ātrums pārsniedz 20 metrus sekundē un veidojas sniega sanesumi.

   • Ārpus uzturēšanas klasei noteiktā laika pieļaujama autoceļiem noteiktās uzturēšanas klases samazināšana no A un A1 uz B klasi, no B uz C klasi.

Drošas braukšanas ieteikumi autovadītājiem ziemā ir pieejami šeit

Satiksmei bīstamās jeb avārijas bedres*

Ziemas sezonas laikā VAS „Latvijas autoceļu uzturētājs“ remontē satiksmei bīstamās jeb tā saucamās avārijas bedres. Avārijas bedres tiek labotas neatkarīgi no laika apstākļiem. Avārijas bedru remonta galvenais uzdevums, ir novērst avārijas situācijas un nodrošināt satiksmes drošību.

Ziemas sezonā avārijas bedru remontam izmanto aukstā asfalta tehnoloģiju, kas ir vienīgā ziemas apstākļos pielietojamā metode bedrīšu lāpīšanai:

  • bedre tiek attīrīta un aizpildīta ar aukstā asfalta maisījumu;
  • sagatavotā bedre var būt mitra;
  • gadījumos, kad labošanas laikā nav iespējams ūdeni novadīt no bedres (līst lietus, applūdis autoceļš u.c.), ir pieļaujama satiksmes bīstamās bedres aizpildīšana arī ūdenī. 

Uz A uzturēšanas klases autoceļiem avārijas bedres tiek salabotas 24 h laikā, B uzturēšanas klases autoceļiem 5 diennakšu laikā, C uzturēšanas klases ceļiem nedēļas laikā, divu nedēļu laikā uz D uzturēšanas klases ceļiem.

*Par satiksmei bīstamām tiek uzskatītas tādas bedres asfalta segumos, kuras laukums lielāks par 0,1 m2 un kuras ir dziļākas par 5 cm.   

 

 

> Aktualitātes> Par LAU> Uzturēšana> Pakalpojumi> Presei> Kontakti
All rights reserved by VAS “LAU” © 2007.
Design and Development by HES.LV