Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātes Vadības informācijas tehnoloģijas katedras asoc. prof. Jānis Kampars ir izstrādājis Waze ziņojumu datu analīzes sistēmu, kas LAU dod iespēju vēl efektīvāk reaģēt uz notiekošo valsts autoceļu tīklā.

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU)  Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātes Vadības informācijas tehnoloģijas katedras asoc. prof. Jānis Kampars ir izstrādājis Waze ziņojumu datu analīzes sistēmu, kas LAU dod iespēju vēl efektīvāk reaģēt uz notiekošo valsts autoceļu tīklā. Tā atvieglo informācijas caurlūkošanu pēc parametriem gan operatīvajā režīmā, gan veicot ziņojumu datu analīzi.

 

 

Pieeja ceļu satiksmes dalībnieku iesniegtajiem ziņojumiem Waze par ceļu satiksmes apgrūtinājumiem – apledojumu, bedrēm, nobrauktiem dzīvniekiem un citiem satiksmi traucējošiem vai apdraudošiem apstākļiem – LAU kā Waze partnerim bija jau iepriekš, taču tā bija tikai aktuālo ziņojumu plūsma teksta formātā bez iespējas ziņojumus ērti aplūkot, apstrādāt, arhivēt un analizēt. RTU zinātnieka izstrādātā sistēma nodrošina iespēju ziņojumiem sekot operacionālajā režīmā, ļaujot pārskatāmi fiksēt precīzas vietas, kurās ziņots par apgrūtinājumiem. Tāpat vēsturiskos datus iespējams pārlūkot blīvuma kartē, kas ļauj identificēt konkrētu apgrūtinājumu koncentrācijas vietas un «melnos punktus».

 

 

Jaunā sistēma ceļu lietotājiem sniedz iespēju aktīvi ziņot Waze par apgrūtinājumiem uz autoceļiem, tādējādi būtiski uzlabojot ceļu apsaimniekotāju informētību un ļaujot pieņemt gan operatīvus, gan pārdomātus lēmumus labākai ceļu apsaimniekošanai. Daļu autoceļu posmus monitorē ceļu meteo stacijas, tāpēc, piemēram, ziemā tajos ir labi redzams apledojums, taču posmos kur kameru nav, ļoti noderīgi būs Waze lietotāju ziņojumi par apledojumu.

 

 

Ceļu satiksmes dalībniekiem jāņem vērā, ka, sūtot informāciju navigācijas rīkā, jānorāda konkrēts bīstamības apakštips – «šķērslis», «bedre», «sabraukts dzīvnieks», «pazudusi ceļa zīme», «plūdi» vai «ledus», jo vispārīgie bīstamības tipi – «uz ceļa», «ceļa malā» vai «laika apstākļi», zem kuriem atrodas apakštipi, datu analīzes sistēmā netiek importēti.

 

 

VITK, tāpat kā daudzas citas RTU struktūrvienības, regulāri sadarbojas ar uzņēmumiem, organizācijām, palīdzot risināt dažādas problēmas, izstrādājot sistēmu uzlabojumus. Šāda sadarbība ir gan studijās, gan pētniecībā. Piemēram, patlaban izstrādes noslēguma stadijā ir VITK izveidotā GPS datu analīzes sistēma, kas ar mašīnapmācības līdzekļiem ļaus automatizēti veidot detalizētas atskaites par LAU ceļu uzturēšanas tehnikas veiktajiem darbiem. Atskaišu darba lapas iepriekš tika veidotas manuālā režīmā un ik gadu ziemas sezonā tika izveidotas līdz pat 70 000 darba lapu.

 

 

 

06.01.2020.

Dalīties