Grants un šķembu segumu ceļa klātnes līdzenuma, ūdens atvades un satiksmes drošības nodrošināšanai tiek veikti uzturēšanas darbi:
- planēšana – nelielu iesēdumu un citu deformāciju nolīdzināšana;
- profilēšana – šķērsviļņu, bedru, iesēdumu un citas deformāciju nolīdzināšana;
- līdzināšana (nošļūkšana) – bedru, šķērsviļņu un citu deformāciju nolīdzināšana, ja nav pietiekama planējamā kārta.
Darbu izpilde ietver arī nelielu svešķermeņu novākšanu, lokālu ūdens novades nodrošināšanu no ceļa virsmas – ja iespējams, nepieciešamo satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uzstādīšanu un novākšanu. Planēšanu un profilēšanu ieteicams veikt pie minerālā materiāla optimālā mitruma. Planēšanu un profilēšanu veic virzienā no ceļa klātnes šķautnes uz asi.
Darbu izpildi veic ar autogreideri vai traktoru ar piekabināmo greideri.
Grants un šķembu seguma atjaunošanu un remontu veic vietās, kur ar uzturēšanas darbiem (planēšanu, profilēšanu vai līdzināšanu) nepieciešamo seguma līdzenumu un satiksmes drošību vairs nevar nodrošināt.
Grants un šķembu seguma atjaunošanas un remonta laikā veic šādus darbus:
- nesaistītu minerālmateriālu seguma dilumkārtas atjaunošanu;
- nesaistītu minerālmateriālu seguma iesēdumu/bedru remontu;
- rupju šķembu iestrādi kūkumojošās vietās.
Grants un šķembu seguma atjaunošana un remonts ietver remonta vietas attīrīšanu (ja tas nepieciešams), nepieciešamo materiālu sagatavošanu, piegādi un iestrādi.
Atjaunojot seguma dilumkārtu, tiek lietoti minerālmateriālu maisījumi. Ja seguma atjaunošana paredzēta, iemaisot jaunu materiālu esošajā dilumkārtā, var tikt lietoti frakcionēti rupjie minerālmateriāli vai pamatu kārtām paredzētie maisījumi.
Veicot iesēdumu vai bedru remontu, remonta vietu attīra no netīrumiem, dubļiem vai ūdens. Bedrē iepilda minerālmateriālu, kuru pēc tam noplanē vai noprofilē un sablīvē.
Kūkumojošām vietām tiek lietotas rupju šķembu frakcija vai frakciju maisījums.
Atputekļošana – grants un šķembu seguma vai pamata materiāla daļiņu saistīšana vai pārklāšana ar nelielu saistvielas daudzumu vai ķīmiskām vielām, nodrošinot, ka ceļš sausā laikā neput.
Grants segumu pastāvīga atputekļošana ieteicama posmos ar nelielu, bet pietiekami pastāvīgu satiksmes intensitāti, apdzīvotu vietu tuvumā. Posmos ar vidēju vai lielu satiksmes intensitāti ieteicams likt ar saistvielām saistītu segumu, piemēram, asfalts vai divkārtas virsmas apstrāde.
Uz valsts autoceļiem visplašāk lietotais atputekļošanas reaģents ir kalcija hlorīda šķīdums vai pārslas. Grants segumam pirms atputekļošanas ir jābūt līdzenam, bez bedrēm un citiem defektiem. Ja nepieciešams, jāparedz grants seguma planēšana vai profilēšana, ieteicams to veikt tieši pirms (tajā pašā dienā) atputekļošanas reaģenta iestrādes. CaCl2 pārslās vai ūdens šķīdumā jāiestrādā uz mitra, bet ne slapja, seguma. Ieteicamais iestrādājamais CaCl2 daudzums 0,20 – 0,30 kg/m2 , jāņem vērā vairāki faktori - ceļa noslogojums, apstrādes reizes, grants seguma tehniskais stāvoklis, ceļa novietojums u.c.
Darbu izpildē izmantotā tehnika:
- autogreideris – grants seguma planēšanai vai profilēšanai pirms reaģenta iestrādes;
- ūdens tvertne – grants seguma mitrināšanai, ja nepieciešams;
- kaisītājs – reaģenta iestrādāšanai;
- veltnis – seguma virsma pieblīvēšanai.
Bedru remontu veic, lai nodrošinātu asfalta segumu līdzenumu, ūdens necaurlaidību un satiksmes drošību.
Bedru remonta tehnoloģijas:
- bedru aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu, izmantojot pilno tehnoloģiju;
- bedru aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu, izmantojot nepilno tehnoloģiju;
- bedru aizpildīšana ar šķembām un bitumena emulsiju, izmantojot nepilno tehnoloģiju;
- bedru aizpildīšana ar auksto bituminēto maisījumu, izmantojot nepilno tehnoloģiju;
- atsevišķu vietu vienlaidus bedru remonts, ieklājot asfaltbetonu ar ieklājēju.
Bedru remonts ietver nepieciešamo materiālu sagatavošanu un piegādi, bedres sagatavošanu (tīrīšana, gruntēšana, ja paredzēts – arī malu sagatavošana tās apzāģējot, izfrēzējot, atskaldot vai uzkarsējot) aizpildīšanai un paredzētā materiāla iestrādi.
Darbu izpildē izmantotā tehnika:
- kravas automašīna ar bitumena emulsijas tvertni un šķembu bunkuru (bedru remontam ar bitumena emulsiju un šķembām);
- kravas automašīna ar termosu (bedru remontam ar karsto asfaltbetonu);
- veltnis, rokas vibroveltnis vai vibroplātne materiāla sablīvēšanai.
Grāvju rakšana un tīrīšana nepieciešama, lai novadītu no ceļa konstrukcijas virszemes un pazemes ūdeņus.
Grāvju rakšanas un tīrīšanas darbu veidi atšķiras atkarībā no izraktās grunts novietošanas (aizvedot vai izlīdzinot uz vietas) un izmantotās tehnikas (ekskavatora, autogreidera vai ar rokām):
- grāvja rakšana/tīrīšana grunti aizvedot;
- grāvja rakšana/tīrīšana grunti izlīdzinot uz vietas;
- grāvja tīrīšana un profila atjaunošana ar roku darbu;
- grāvja tīrīšana un profila atjaunošana ar autogreideri.
Grāvja atjaunošana ar roku darbu paredzama nelieliem darbu daudzumiem (līdz 5 m³ vienā vietā), kā arī vietās, kur nav iespējams darbu veikt mehanizēti (traucē kabeļi, gaisa vadu līnijas, stabi u.c. komunikācijas, koki).
Grāvja rakšanai un tīrīšanai visplašāk tiek izmantots ekskavators vai frontālais iekrāvējs – ekskavators, kas aprīkots ar planējamo kausu vai profilkausu.
Zāles, krūmu un to atvašu pļaušanu veic, lai uzlabotu ceļa un tam pieguļošo teritoriju pārredzamību, veicinātu ūdens novadi no ceļa klātnes un sāngrāvjiem, veiktu profilaksi pret nezāļu sēklu izplatību. Paaugstinātu ugunsdrošību autoceļu nodalījuma joslā.
Zāles, krūmu un to atvašu pļaušanu iedala vairākos darbu veidos:
- zāles pļaušana ar rokām;
- mehanizēta zāles pļaušana;
- mehanizēta zāles pļaušana ar piketstabiņiem aprīkotos autoceļos;
- mehanizēta zāles pļaušana ceļa nodalījuma un sadalošajā joslā;
- mehanizēta zāles pļaušana sarežģītos apstākļos (ar barjerām un žogiem aprīkotos ceļa posmos, kā arī stāvās un augstās ceļa nogāzēs);
- krūmu atvašu pļaušana ar uz traktora uzkarināmo pļaujmašīnu;
- krūmu (atvašu) pļaušana ar mehānisku rokas krūmu pļāvēju.
Mehanizētai zāles pļaušanai tiek izmantotas uzkarināmas disku vai smalcinātāja tipa pļaujmašīnas. Augstākai sasniedzamībai tiek izmantotas pļaujmašīnas ar izlici, kas nodrošina iespēju veikt pļaušanu vairākos gājienos, vietās kur nav iespējama tehnikas pārvietošanās.
Krūmu un to atvašu pļaušanai tiek izmantotas rotora tipa pļaujmašīnas ar ķēžu rotoru, kas nodrošina krūmu un atvašu nopļaušanu un sasmalcināšanu.
Ceļa zīmju (vertikālo apzīmējumu) un ceļa zīmju stabu uzstādīšana vai nomaiņa ietver zīmes dislokācijas vietas noteikšanu, balstu pamatu izveidošanu, balstu uzstādīšanu, ceļa zīmes piestiprināšanu.
Ceļa zīmju materiālam, lielumam un izvietojumam jāatbilst LVS 77-1,2,3, LVS 85 un EN 12899-1 noteiktām prasībām.
Ceļazīmes uzstādīšanai kā balstus izmanto metāla caurules vai koka balstus. Stabu garumu nosaka vadoties pēc ceļa šķērsprofila, uzstādāmo ceļa zīmju izmēriem un to apakšējās malas augstuma virs brauktuves.
Ceļu signālstabiņu uzstādīšana vai nomaiņa ietver darbu izpildes zonas sagatavošanu, ja nepieciešams esošo ceļu signālstabiņu aizvākšanu, signālstabiņu dislokācijas vietu aizzīmēšanu, signālstabiņu pamatu izveidošanu, signālstabiņu uzstādīšanu, kontrolējot ģeometriju, kā arī darba zonas sakārtošanu.
Atkarībā no situācijas, signālstabiņus uzstāda uz nomales (D3 tips) vai virs barjeras (D4 tips).
Drošības barjeras uzstādīšana, nomaiņa vai atjaunošana ietver darba zonas sagatavošanu, ja nepieciešams – esošo barjeru un stiprinājumu aizvākšanu, barjeru un to elementu dislokācijas vietu precizēšanu, statņu uzstādīšanu, primāro uzstādīšanu, papildelementu (sākuma posmi, nobeiguma posmi, triecienslāpētāji) uzstādīšanu, barjeru ģeometrijas koriģēšanu visās dimensijās, galīgo nostiprināšanu, papildaprīkojuma ierīkošanu (atstarotāji, vertikālie apzīmējumi, signālstabiņi).
Caurtekas nomaiņa (t.sk. pagarināšana vai bojāto posmu nomaiņa) ietver visus darbus, materiālus un iekārtas, kas nepieciešami, lai atjaunotu, nomainītu, uzstādītu caurteku (vai tās posmus), tai skaitā ceļa zemes klātnes un ceļa seguma konstruktīvo kārtu demontāžu, kā arī ceļa zemes klātnes un ar saistvielām nesaistītu ceļa seguma konstruktīvo kārtu būvniecību, bet neietverot ar saistvielām saistītu ceļa seguma kārtu atjaunošanu vai būvniecību.
Ja ekspluatācijas laikā caurtekas vai caurteku posmi ir bojāti vai atsevišķi posmi nosēdušies, tad ir jānoskaidro šo defektu rašanās iemesls un pie posmu nomaiņas tie jānovērš.
Darbi jāizpilda šādā secībā:
- ceļa seguma konstrukcijas demontāža;
- zemes klātnes atrakšana līdz caurtekas pamatam;
- bojāto caurteku posmu nojaukšana;
- pamata vizuāla pārbaude (vai betona pamatiem nav plaisu, vai šķembu un grants pamata biezums atbilst paredzētajam biezumam);
- ja nepieciešams, jāveic ūdens atsūknēšana no būvbedres (slapjās gruntīs);
- caurtekas pamata rekonstrukcija, ja nepieciešams;
- caurtekas vai caurtekas posmu montāža;
- caurtekas vai caurtekas posmu aizbēršana jāveic vienlaikus no abām pusēm;
- jāveic ceļa seguma konstrukcijas atjaunošana;
- būvgružu savākšana.