VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” uz asfaltētajiem valsts autoceļiem veic bedru masveida remontu, izmantojot trīs veidu tehnoloģijas. Atbilstošu tehnoloģiju nosaka pēc autoceļa tehniskā stāvokļa. Remontdarbi tiek veikti ceļu lietotāju drošībai.

Šķembu un bitumena emulsijas remontu tehnoloģija ir visvairāk izmantotā metode bedru remontdarbiem uz autoceļiem, kas ir sliktā vai ļoti sliktā tehniskā stāvoklī. Tā ir ekonomiski pamatota metode un to izmanto arī Lietuvā un Igaunijā uz autoceļiem, kas ir sliktā tehniskā stāvoklī. Pirms bedres labošanas to attīra, tad gruntē ar bitumena emulsiju un noslēgumā aizpilda ar šķembām un piesūcina ar bitumena emulsiju. Pēc veiktajiem darbiem, uz vismaz vienu diennakti tiek ieviests ātruma ierobežojums 70 km/h un autoceļa posms apzīmēts ar ceļa zīmi „Uzbērta grants vai šķembas“. Pirms ātruma ierobežojumu noņemšanas brīvās šķembas no autoceļa tiek noslaucītas. Atbilstoši VAS “Latvijas Valsts ceļi” datiem, sliktā un ļoti sliktā tehniskā stāvoklī ir 37% valsts autoceļu ar melno segumu. 

 

Šķembu un bitumena emulsijas tehnoloģijas foto: https://photos.app.goo.gl/t1QdT7BZPDFnNVgt9 

 

Karstā asfaltbetona tehnoloģija pārsvarā tiek izmantota, lai veiktu bedru remontdarbus uz salīdzinoši jauniem asfalta autoceļiem un ir teju 1,5 reizes dārgāka nekā šķembas un bitumena emulsijas metode. Bedru remonts ar karsto asfaltbetonu ir sarežģītāks – bedri nepieciešams izfrēzēt ar precīzām kontūrām, iztīrīt, gruntēt ar bitumena emulsiju, aizpildīt ar karsto asfaltbetonu, un noblīvēt. 

 

Karstā asfaltbetona tehnoloģijas foto: https://photos.app.goo.gl/5DspHzPeLSuYutKo

 

Savukārt aukstā asfalta tehnoloģiju izmanto atsevišķu satiksmei bīstamo bedru (kas lielākas par 0,1 m2 un dziļākas par 5 cm) remontam, kas ir gandrīz trīs reizes dārgāka metode nekā šķembas un bitumena emulsija. Remontdarbu laikā - bedri attīra un aizpilda ar aukstā asfalta maisījumu un noblīvē. Autotransports pāri saremontētajai bedrei var braukt uzreiz pēc darbu pabeigšanas. Ar šo metodi tiek labotas avārijas bedres visa gada garumā, jo šī ir vienīgā metode, kuru var veikt jebkādos laika apstākļos.

 

Bedru veidošanos uz asfalta seguma autoceļiem ietekmē autoceļa seguma vecums un tehniskais stāvoklis. Bedres galvenokārt veidojas uz tiem autoceļu segumiem uz kuriem nav veikti regulāri virsmas atjaunošanas darbi un ir sliktā vai ļoti sliktā tehniskā stāvoklī. 

 

Autoceļu lietotājiem jāņem vērā, ka veicot bedru remontu, uz autoceļa tiek izvietotas ātruma ierobežojuma un brīdinājuma zīmes. Remontdarbu laikā to norises vietā lokāli sašaurina brauktuvi un ierobežo braukšanas ātrumu, attiecīgi 70 km/h un 50 km/h. LAU aicina transportlīdzekļu vadītājus ievērot ātruma ierobežojumus un distanci, lai neapdraudētu savu un remontdarbu veicēju drošību. 

 

Infografiks. Šķembu-bitumena emulsijas, karstā asfalta, aukstā asfalta tehnoloģijas

 

Atgādinām, ka autoceļu uzturēšanas darbiem tiešsaistes režīmā var sekot līdzi VAS “Latvijas Valsts ceļi” mājaslapas kartē (www.lvceli.lv), kā arī aplikācija “Waze”, kurā iespējams arī informēt par valsts autoceļu stāvokli. Tā pat par bīstamām situācijām uz ceļa aicinām informēt arī VAS “Latvijas Valsts ceļi” Satiksmes informācijas centru, zvanot pa diennakts bezmaksas tālruni 8000 5555.

 


 

29.05.2020.

Dalīties